Total Pageviews

JOM SHOPPING

https://www.facebook.com/MayaShophalichref=

Friday, July 6, 2012

KU PUJUK HATIKU

Apa yang korang buat kalau hati korang rasa marah, cemburu, sedih??
Hari nie shira nak bagi tips macam mana nak pujuk hati time rasa marah, cemburu dan sedih

1. CEMBURU
Cemburu itu tandanya sayang.. tak sayang maka cemburu itu tiada. ada juga yang cemburu bila ada orang dapat lebih dari diri. contohnya orang itu pandai dalam pelajaran atau dapat kekasih idaman. apa nak buat, bukan takdir kita. macam mana nak pujuk hati? kalau rasa cemburu sebb kkasih, maka yakinkanlah hati yang dia hanya sayang kita je. manakala kalau cmburu sbb org lebh baik dari kita, maka cubalah jadi lbh baik dari kita. kalau org tu pandai, maka belajarlah melatih diri kita untuk rajin belajar. kalau org tu cantik, maka percantikkan lagi wjah kita dgn cara yg lbh menarik. tapi JGN buat plastic surgery ek. :")

2. MARAH
Perasaan ini hadir bila seseorang menfitnah atau mengeluarkan kata-kata kesat.. geramnya.. kalau ikutkn hati, nak je kita mengamuk kan? orang cakap kalau api tak boleh dipadamkan dengan api, ia kena dipadamkn dengan air. kalau kita pergi marah balik, maka perasaan marah itu susah nak dpadamkan. time marah tu, korang diam je la. biar orang itu keluarkan apa yg terbuku dihati dia. lepas itu, baru korang explain dan cuba kawal perasaan marah korang akibat difitnah dan kata -kata kesat yang dilemparkan. tak pun korang senyum je atau buat selamba.

3. SEDIH
Sedihnya hati bila dilukai.. sedihnya hati bila tidak disayangi.. sedihnya hati bila org yg disayangi meninggal dunia. ubat sedih adalah menangis. menangislah sepuas-puasnya untuk menghilangkan kesedihan. tapi kalau menangis sebab org yg disayangi meningal dunia, jgnlah. . Sedekahlah al-fatihah kepadanya. kalau nak pjuk hati , lihatlah gmbr kengn dengannya. kenang detik-detik manis semasa masih bersama. bagi yg sedih sebb dilukai, ggl lam bercinta, jadikanlah knngn semalam satu mmori. lepaskanlah ia agar kita dpt kmbli tersenyum seperti lagu Izwan Pillus " KEMBALI SENYUM"
http://www.youtube.com/watch?v=-UImz0hnanw&feature=related <--- klik disini untuk dengar lagu

No comments:

Post a Comment